Nejbohatším týmem F1 je Ferrari za 1,350 miliardy dolarů

Je tomu tak i přes skutečnost, že poslední titul získala Scuderia Ferrari v roce 2007. Od té doby ovládly šampionát nejrychlejších monopostů planety stáje McLaren (2008), Brawn GP (2009), Red Bull (2010 – 2013) a Mercedes (2014 – 2019). 

Podle serveru forbes.com nelze vyloučit, že dominance německé značky může paradoxně stát na začátku konce závodů F1. Kralování Mercedesu je totiž postaveno na astronomických výdajích, díky kterým se většina stájí stává nekonkurenceschopnými. Z tohoto důvodu připravuje majitel závodů, společnost Liberty Media, výdajové stropy ve snaze zastavit propad. Od ledna 2017, kdy si miliardář John Malone pořídil prostřednictvím Liberty Media za osm miliard dolarů šampionát F1, totiž spadla tržní hodnota seriálu o 12%, tedy o rovnou miliardu dolarů. Pravda, loni vygenerovaly závody F1 tržby v hodnotě 1,83 miliardy dolarů, což se rovná meziročnímu nárůstu o 2,5%, ambice by měly být ovšem vyšší. Cena akcií vlastníka narostla o 48%, stejně tak, jako zájem publika v USA.

Na druhé straně misky vah ovšem leží skutečnost, že závody F1 ztratily globální televizní pokrytí a staly se záležitostí lokálních kabelových sítí. V USA sice sleduje závody F1 v průměru 680 000 diváků, Nascar je na tom ovšem pětkrát lépe. Proto se mají začít od roku 2021 používat univerzální standardizované díly, změny designu v oblasti přítlaku by měly vyrovnat technické možnosti všech týmů. Hovoří se rovněž o výdajovém stropu 175 milionů dolarů na sezonu, což představuje polovinu letošního rozpočtu Mercedesu.

Uvidíme, jak budou reagovat jednotlivé stáje. Průměrná tržní hodnota každého z deseti týmů F1 je 500 milionů dolarů. Realita je ovšem taková, že, zatímco tým Ferrari je oceněn na 1,350 miliardy USD, nejchudší Alfa Romeo se musí spokojit se 105 miliony dolarů.  Pod průměrem jsou pak Renault (430 mil. USD), Williams (400 mil. USD), Toro Rosso (200 mil. USD), Racing Point (130 mil. USD) a Haas F1 (115 mil. USD). 

Další články