Ferrari na Le Mans: Návrat legendy
Když se Ferrari v roce 2023 vrátilo na startovní rošt 24 hodin Le Mans po padesáti letech, psaly se závodní dějiny. Během pouhých dvou let dokázala italská značka nejen znovu vybojovat vítězství, ale zároveň si upevnit své místo mezi absolutní špičkou vytrvalostních závodů. Před 93. ročníkem závodu v roce 2025 se Ferrari chystá zaútočit na historický hattrick.
Návrat po půlstoletí s jasným cílem
Ferrari od svého návratu v roce 2023 nasadilo nový hypercar s označením 499P, který byl navržený čistě pro účast ve vytrvalostním seriálu FIA World Endurance Championship (WEC) v kategorii Hypercar. Model 499P v sobě spojuje špičkové zkušenosti Ferrari ze silničních i závodních tratí a reflektuje technologický pokrok posledních dekád.
Při svém prvním startu na Le Mans v roce 2023 dominovala posádka vozu s číslem 51 – Alessandro Pier Guidi, James Calado a Antonio Giovinazzi — a přinesla značce z Maranella první celkové vítězství od roku 1965. Tím přerušila padesátiletou pauzu bez celkového triumfu na slavném okruhu Circuit de la Sarthe.
Dvě vítězství, dvě posádky
Ferrari však neponechalo nic náhodě a v roce 2024 potvrdilo svou dominanci. Tentokrát triumfovala posádka s číslem 50 — Antonio Fuoco, Miguel Molina a Nicklas Nielsen. Vůz číslo 51 obsadil třetí příčku, čímž Ferrari získalo v jednom ročníku dvě pódiová umístění v nejvyšší třídě. Tento úspěch je dokladem nejen kvalit práce inženýrů Ferrari, ale i vyspělosti jezdeckého týmu a schopnosti adaptace na unikátní nástrahy vytrvalostního závodu.
Technologický vrchol: Ferrari 499P
Srdcem vozu 499P je hybridní systém pohonu, který kombinuje 3.0litrový V6 biturbo motor (odvozený z modelu 296 GT3) s elektromotorem pohánějícím přední nápravu. Celkový výkon vozu dosahuje na regulovaných 500 kW (680 koní).
Aerodynamiku a podvozek optimalizovali inženýři tak, aby vyhovovaly specifickým podmínkám tratě v Le Mans, která kombinuje jak vysokorychlostní rovinky (včetně slavné rovinky Mulsanne), tak technické pasáže s ostrými brzdnými zónami. Systém Energy Recovery System (ERS) umožňuje efektivní rekuperaci energie při brzdění, což snižuje spotřebu paliva a zlepšuje trakci na výjezdech ze zatáček.
Okruh, který neodpouští
Jak uvádí jezdec Alessandro Pier Guidi, Circuit de la Sarthe představuje neustálou zkoušku koncentrace. Na délce 13,6 km musí piloti zvládnout kombinaci 38 zatáček, proměnlivé denní a noční podmínky a navíc čelit nevyzpytatelnému počasí. Každá chyba se zde trestá fatálně a zvládnutí strategie je klíčem k úspěchu.
Historie Ferrari v Le Mans
Historie Ferrari na Le Mans sahá až do roku 1949, kdy Luigi Chinetti a Lord Selsdon přivezli první celkové vítězství s Ferrari 166 MM. Od té doby získalo Ferrari už 11 celkových vítězství a 29 třídních triumfů, což ze značky činí jednu z nejúspěšnějších v celé historii slavného závodu.
Rok 2025: Útok na třetí vítězství v řadě
Pro letošní ročník 2025 nasadí Ferrari opět silnou sestavu v rámci továrního týmu Ferrari – AF Corse. Třetí vítězství v řadě by posunulo Maranello do absolutního panteonu vytrvalostních závodů. 93. ročník Le Mans startuje 14. června a ve Ferrari se připravují znovu přepisovat historii.