Z Londýna do New Yorku za hodinu? Proč ne!

Od časů konce nadzvukového letadla Concorde v listopadu 2003, tedy tři roky po havárii letu Air France 4590, při kterém zahynuli všichni cestující plus posádka, dumají konstruktéři nad letadlem, pro které není, co se komfortu cestování a rychlosti týká, nic nemožné.

Například před časem představila společnost Virgin Galactic britského miliardáře Richarda Bransona specializovaná na vesmírnou turistiku, první skici letadla, v jehož schopnostech by měla být rychlost Mach 3, rovnající se 3675,13 km/h. 

Přes závratnou rychlost ovšem existují projekty vedoucí k tzv. hypersonickému letu, který je 5 x rychlejší, než zvuk. A tak, zatímco let z Londýna do New Yorku zabral Concorde kolem tří hodin, hypersonická letadla zvládnou stejnou vzdálenost během necelé hodiny. Nejdále je v tomto ohledu anglická společnost Reaction Engines se sídlem v Oxfordshire, která ve spolupráci s Rolls - Royce vyvíjí speciální agregát, který promění sen ve skutečnost.

Hypersonický motor SABRE (Synergetic Air – Breathing Rocket Engine) používá jako palivo kombinaci vodíku a kyslíku. Podle dosavadních testů, které loni přerušila koronavirová pandemie, by měl agregát zvládnout v rámci zemské atmosféry rychlost Mach 5,4 (1 Mach = 1225,04 km/h), maximálka mimo atmosféru je pak stěží uvěřitelný Mach 25. Jako vcelku pochopitelný se tak jeví problém s chlazením, jako řešení se zatím rýsuje vzduch ochlazující hélium.   

Další články