Second Hand = luxusní byznys

Titulek opravdu vystihuje podstatu věci - zboží z druhé ruky by totiž mělo během pěti let atakovat hranici 80 miliard dolarů. Tvrdí to alespoň čísla publikovaná společností ThredUP, jedničky na trhu second handového byznysu v USA. Podle zprávy nakoupili loni Američané zboží z druhé ruky za 36 miliard dolarů a vzhledem k vývoji ekonomiky lze v tomto druhu podnikání očekávat strmý růst.

Jak se totiž dále ve zprávě uvádí, v roce 2020 si hned 33 milionů spotřebitelů koupilo poprvé použité oděvy, průměrný třicátník upřednostnil ve srovnání s předchozím rokem v sedmi případech second hand před standardní prodejnou. A 223 milionů zákazníků na celém světě uvedlo, že v minulosti nakoupilo použité zboží a nemá sebemenší problém pokračovat v nastoupeném trendu. 

„Jsme v počáteční fázi radikální transformace maloobchodu,“ uvedl v této souvislosti James Reinhart, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti ThredUP s tím, že se stále ve větší míře projevuje touha spotřebitelů po udržitelné módě. Také proto vstoupila společnost založená v roce 2009 letos v březnu na burzu, na které získala 168 milionů dolarů. Online platforma ThredUP pak vykázala v posledním fiskálním roce tržby 186 milionů dolarů.

Největší část zákazníků tvoří paradoxně dvě nepříliš sourodé skupiny v podobě milleniálů a Generace Z, ve druhém případě se jedná o skupinu lidí narozených od poloviny 90. let 20. století do roku 2012, která vyrostla na síti World Wide Web. Každopádně 53 % oslovených obou skupin potvrdilo, že v dalších pěti letech plánují utratit za zboží z druhé ruky více peněz, než tomu bylo doposud.

Jako motivační stimul se jeví nezbytnost ochrany životního prostředí. Zatímco totiž náklady na výrobu jednoho kusu oděvu pozřou 78,5 galonu vody (1 galon = 3,785 litru), stejný kus v second handu vyjde pouze na 1,2 galonu životadárné tekutiny. Co se poměru emisí oxidu uhličitého týče, stav v librách je 21.1 : 3.7. 

Kromě toho vzniká silná secondhandová lobby, která hodlá prosadit pro firmy v branži podnikající daňové úlevy. Také proto patří mezi odběratele zboží ThredUP giganti kalibru Macy´s či Walmart.    

Další články