Nejdelší železniční tunel světa otevřen

Pod alpským Gotthardským masivem byl o víkendu otevřen pro pravidelný provoz nejdelší železniční tunel na světě v délce 57 km. Gotthardský úpatní tunel zrychlí spojení přes Alpy mezi severní částí Švýcarska, jeho jižními kantony a Itálií.

Gotthardský průsmyk není ani pro české cestovatele neznámým pojmem. Pokud chcete ze severní části Švýcarska do jižních oblastí či do Itálie, nezbývá než překonat Alpy. Nejvyšším vrcholem v Gotthardském masivu je 3 192 vysoký Pizzo Rotondo.

Gotthardský průsmyk sloužil k překonání tohoto masivu v příznivějších ročních obdobích již od středověku. Propustnost a rychlost však již dlouho neodpovídala požadavkům moderní doby. V roce 1881 tak byl otevřen Gotthardský železniční tunel, a o 99 let později, v roce 1980, Gotthardský silniční tunel. Doprava ale stále narůstá, a tak bylo rozhodnuto o stavbě dalšího tunelu.

Vlaky z Curychu do Milána se budou Gotthardským úpatním tunelem pohybovat rychlostí až 250 km/h. Cesta do Milána by tak měla trvat 2:50 hod.

Úpatní v názvu tunelu znamená, že portály tunelu jsou umístěny na úpatí masivu, tedy trať  nestoupá po úbočí k tunelu, jako je to v případě staršího Gotthardského tunelu. Tunel zvládne denně propustit až 325 vlakových souprav. Pro každý směr je separátní tubus, doplněný pro havarijní a nouzové situace o bezpečnostní stanice. Celková délka nového úseku je 151,8 km, přičemž tubus tunelu měří 57 km, což je o 3 kilometry více, než dosavadní nejdelší tunel světa Seikan, který spojuje pro vlakovou dopravu japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó.

Vlak může lépe zpřístupnit i několik malebných zákoutí  Švýcarska, které stojí za návštěvu, i pro nelyžaře. Za pozornost určitě stojí již první zastávka na jih od tunelu, Bellinzona, hlavní město švýcarského kantonu Ticino, které je známé především díky trojici hradů, nacházejících se na seznamu Světového dědictví UNESCO.

Další články