Sezóna začala

Od uplynulého víkendu až do konce ledna patří neděle ve Spojených státech americkému fotbalu, začal další ročník Národní fotbalové ligy, National Football League neboli NFL.

V USA je americký fotbal sportem číslo jedna. Svou sledovaností s přehledem válcuje všechny své konkurenty. Všechny zápasy jsou vyprodány několik let předem formou celoročních vstupenek, jež se mnohdy dědí po generace. Nejmenším stadionem, kde se NFL hraje, je s kapacitou 52 200 diváků TCF Bank Stadium v Minneapolisu, nevětším je pak aktuálně MetLife Stadium v New Jersey, který je jako jediný stadión v soutěži tím domácím pro dva týmy. Střídají se na něm New York Giants a New York Jets.

Mnoho obchodníků používá blížící se začátek sezóny jako významný obchodní argument. „Get Ready for Football“ prostě funguje. Před prvním hracím víkendem se stejně jako před Super Bowlem, finálovým utkáním National Football League, rapidně zvyšuje prodej všeho, co jakkoliv s fotbalem může souviset, ať  to jsou velkoplošné televize, sedací soupravy, týmové oblečení či popcorn a grily.

Velmi specifickou záležitostí a pro nezúčastněné těžko pochopitelný je „Tailgaiting“. Prostým překladem není možné vůbec rozkrýt, co se pod tímto výrazem skrývá. Stadiony obvykle disponují 20 až 25 tisíci parkovacími místy, na satelitních mapách to jsou ty velké šedé plochy kolem stadionů. Již několik hodin před utkáním jsou zaplněné, a čím blíže stadionu chcete parkovat, tím více zaplatíte, obvykle bez rezervace nezaparkujete vůbec. Poté, pokud byste se chovali jako běžný návštěvník, vytáhnete z kufru svého vozu gril, maso, nápoje, velkoplošnou televizi, elektrický agregát na její napájení, dresy svého týmu i fotbalové míče. Dospělí se baví, navzájem navštěvují, sledují předchozí utkání, diskutují o hře a přitom velmi detailně používají četné údaje ze statistik. Děti oblečené v dresech a s míči v ruce si hází a napodobují své hrdiny. Když se blíží výkop a je čas jít na tribuny, neznalí mají další šok. Své místo na stadionu má tak necelá polovina těch, kteří se na parkovišti baví. Ti, kteří se na stadion neodstanou, sledují utkání na všudepřítomných televizích a náležitě se baví. Je dokonce jedno, jakému týmu fandíte a odkud jste. Všichni přišli kvůli fotbalu. To potvrzuje i skutečnost, že na stadionu sedí všichni fanoušci spolu, bez rozdělení a ohraničení formou plotů a klecí, jako tomu je u kopané. No, představte si takovou party a následné dění na tribunách třeba při utkání Sparty se Slavií.

Dva nejúspěšnější týmy se utkají 7. února v jubilejním 50. Super Bowlu, jehož přímý přenos je dlouhodobě nejsledovanějším televizním pořadem. Lístky již oficiálně zakoupit nemáte šanci, překupníci po vás budou chtít tisíce dolarů. Padesátý Super Bowl bude hostit Levi's Stadium v kalifornské Santa Clara, který je popisován jako nejzelenější a technologicky nejpokročilejší stadion ve Spojených státech a od loňského roku je domovem týmu San Francisco 49ers.

...vše o NFL na www.nfl.com

Další články